Lipofiling
23 listopada 2018

Artofia Urogenitalna

Artofia urogenitalna

Klimakterium to problem głównie dojrzałych kobiet, może jednak dotyczyć także kobiet młodszych. U dojrzałych kobiet w okresie przed i pomenopauzalnym w sposób fizjologiczny dochodzi do stopniowego wygasania gonadalnej czynności hormonalnej. Efektem niedoboru hormonów, zwłaszcza estrogenów są postępujące objawy fizyczne oraz psychiczne. W aspekcie ginekologicznym głównym objawem w tym okresie życia kobiety jest atrofia urogenitalna (VVA) oraz towarzyszące jej zaburzenia statyki narządu rodnego, nietrzymanie moczu oraz nawracające stany zapalne pochwy i dróg moczowych. Zmiany te w dużej mierze odpowiedzialne są za zaburzenia popędu seksualnego oraz trudności w osiągnięciu satysfakcji płynącej ze stosunku, a co za tym idzie w znaczący sposób pogarszają jakość życia. Brak reakcji zarówno ze strony kobiety, jak i lekarza pogłębia ten proces, osiągając maksimum w czasie senium.
Atrofia urogenitalna może mieć jednak inną przyczynę niż klimakterium. Dochodzi do niej w grupie pacjentek z POF, tj. przedwczesnym wygaśnięciem czynności jajników. Stan ten dotyczy głównie pacjentek po leczeniu operacyjnym lub przyjmujących leki np. po zakończonym leczeniu onkologicznym. Szczególną uwagę należy poświęcić pacjentkom onkologicznym, które są w grupie wysokiego ryzyka nasilenia objawów związanych z VVA. Zastosowanie frakcyjnego lasera Co2 MonaLisa Touch w tej grupie pacjentek stanowi skuteczną i bezpieczną alternatywę terapeutyczną tam gdzie instnieją przeciwwskazania do estrogenoterapii, jak również umożliwia stosowanie miejscowych terapii łączonych np. z wykorzystaniem PRP , które potęgują zamierzony efekt.