Ginekologia estetyczna

Laserowe leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu

Przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest osłabieniem mięśni Kegla (dna macicy), które nie kurczą się prawidłowo i nie zaciskają cewki moczowej. Inną przyczyną może być rozciągnięcie pochwy, przez co zmienia się kąt nachylenia cewki moczowej, a to prowadzi do bezwiednego wyciekania moczu podczas sytuacji podwyższonego ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej (np. podczas kichania, śmiechu, kaszlu, czy zwiększonego wysiłku fizycznego).

To częsty problem wielu kobiet po porodzie naturalnym, czy po okresie menopauzy (grupa ok. 3 do 5 milionów pacjentek w Polsce).
Nieleczone nietrzymanie moczu prowadzi do powikłań takich jak: zapalenie układu moczowego i dróg rodnych, wyprysków skóry krocza, a także do znacznego obniżenia jakości życia pacjentek.

Polega na fototermicznym, nieablacyjnym obkurczeniu pochwy światłem lasera, który wzmacnia ścianę pochwy, powięź wewnątrzmiedniczną, a także obszar ujścia cewki moczowej. Efekt zabiegu to stymulacja włókien kolagenowych śluzówki pochwy, obkurczenia tkanki, dzięki czemu zmniejsza się kąt nachylenia cewki moczowej i przywrócenie jej prawidłowego funkcjonowania.

Zabieg składa się z dwóch faz:

Faza I

Przed zabiegiem pochwa pacjentki (przedsionek, wejście i kanał pochwy) zostaje dokładnie umyta, zdezynfekowana, delikatnie osuszona i usunięta z błony śluzowej. Następnie wprowadza się do pochwy specjalnie opracowany wziernik laserowy służący jako system doprowadzania wiązki laserowej i umożliwiający dokładne naświetlanie przedniej ściany pochwy. Powoduje to wytworzenie wpływu termalnego na tkanki błony śluzowej i powięź łonowo-szyjkową ściany pochwy, co z kolei skutkuje skurczem włókien kolagenowych w śluzówce pochwy.

Faza II

Zabieg przeprowadzany jest w obszarze przedsionka i wejścia do pochwy, używa się do niego głowicę emitującą wiązki lasera na wprost. W celu uzyskania właściwego wpływu ciepła na kolagen w obszarze leczonej błony śluzowej, należy dokładnie pokryć cały obszar energią lasera.

Zabieg trwa ok. 30 min.

Jaki jest efekt zabiegu?

Po zabiegu stopniowo uzyskuje się kontrolę nad czynnościami fizjologicznymi. Pełny rezultat kształtuje się po około miesiącu od zabiegu. Zazwyczaj wystarczy jeden zabieg, ale w razie potrzeby możliwe jest powtórzenie po 4 tygodniach. Zabieg laserowy jest bezpieczny, bezbolesny, bez utraty krwi i nie wymaga żadnej hospitalizacji.

Jakie są wskazania po zabiegu?

Pacjentka może wrócić do codziennych obowiązków. Zdarzyć się może przesięk surowiczy, dlatego zaleca się stosowanie podpasek do momentu ustąpienia przesięku. Przez ok. 1 tydzień należy zachować abstynencję seksualną oraz regularnie ćwiczyć mięśnie Kegla Pacjentkom po menopauzie sugeruje się rozpoczęcie odpowiedniej terapii hormonalnej by przedłużyć efekt zabiegu.

Odradza się zabieg osobom:

• z infekcją dróg moczowych i rodnych
  • z brakiem poprawnej cytologii oraz badań USG narządów rodnych